header-image-vb.jpg

Veel informatie voor coaches, trainers en junioren

8-9-2011  | 

Tijdens de coach/traineravond op 8 september kwamen veel commissies aan het woord die een toelichting gaven op diverse onderwerpen. Dit is een samenvattend verslag van wat er gezegd is.

 

JEUGDCOMMISSIE (Ed Lemmers voert het woord)

-Elke leeftijdsgroep heeft een eigen coördinator waar spelers en ouders terecht kunnen als ze vragen hebben of er problemen spelen die niet met de coach of trainer opgelost kunnen worden. Op de site staan foto's, mailadressen en telefoonnummers van de coördinatoren, dus contact is zo gelegd.

-De jeugdcommissie organiseert, deels in samenwerking met de evenementencommissie, diverse activiteiten. Ze staan op de homepage van de site in de agenda. Ook wordt er georganiseerd: oefenprogramma's, extra trainingen door Heren 1 en Dames 1, keepersclinics, coachactiviteiten, wintercompetitie, een C-toernooi, een D-clinic.

-Er wordt geïnventariseerd of het zinvol is een spelregelavond te houden voor coaches.

 

TECHNISCHE COMMISSIE (Kees de Koning voert het woord)

-Het plannen van de trainingen verliep dit jaar erg moeizaam. Kees heeft dat al eerder toegelicht. Het schema is nu zo goed als rond.

-De technische commissie houdt zich bezig met teamsamenstellingen en het ontwikkelen van technisch beleid. Komend seizoen wordt er weer gebruik gemaakt van formulieren, waarop coaches en trainers de voortgang van de spelers kunnen aangeven. Het is de bedoeling om dit seizoen de ontwikkeling van de spelers beter te volgen en wellicht eerder te gaan schuiven in teamsamenstellingen, om spelers die in een ander team beter op hun plek zijn, eerder in het juiste team te laten spelen. Om dit goed te kunnen doen, zal de technische commissie vaker op de velden te zien zijn. Ook zal er zo transparant mogelijk worden gecommuniceerd over het keuzebeleid.

-Trainende leden worden regelmatig beoordeeld op hun vaardigheden en zodra het veilig en leuk is om mee te gaan spelen, wordt het lidmaatschap omgezet in een spelend lidmaatschap. Coaches en trainers kunnen altijd bij de TC vragen om een beoordeling van de trainende leden. Zonder toestemming van de TC mogen de trainende leden geen competitiewedstrijden spelen.

-De club organiseert voor elk team één training. Teams die een tweede training willen, moeten dat zelf organiseren. Een verzoek om veldruimte kan ingediend worden bij de TC.

-Er wordt gevraagd om extra goals langs de lijn, om meer plekken te hebben om strafcorners te kunnen oefenen. De TC bekijkt dit.

-Er is een beperkt aanbod aan keeperstraining. In het verleden is gebleken dat niet iedereen die aanvankelijk daarbij wilde zijn, dat volhield tijdens het seizoen. Wie keeperstraining wil, kan zich melden bij de TC.

-De leden van de technische commissie en hun taken vindt u hier.

 

 ARBITRAGECOMMISSIE (Henk Vlielander voert het woord)

-Er zijn dit jaar drie nieuwe spelregels. Ze worden hier beschreven en ook in een document dat met de wedstrijdformulieren wordt meegeleverd.

-De arbitragecommissie doet het verzoek aan coaches om te beseffen dat fluiten voor niemand zijn vak is en fouten nou eenmaal gemaakt worden. Veel commentaar geven werkt vaak averechts; jonge scheidsrechters worden dan onzekerder. Zeker als het om de nieuwe spelregels gaat: heb clementie. Scheidsrechters die vinden dat het commentaar te ver gaat, mogen de coach verzoeken achter het hek plaats te nemen en desnoods de wedstrijd stoppen. Hopelijk is dat nooit nodig en spreken coaches elkaar onderling aan op grensoverschrijdend gedrag. 

-Als iemand niet naar behoren fluit, laat het de arbitragecommissie dan weten. Er zal dan begeleiding komen.

 

WEDSTRIJDSECRETARIAAT (Cees Wouters)

-Cees plant, met assistentie van John van Hees, alle competitiewedstrijden van de junioren: de velden, de scheidsrechters. Elke week zijn er 15 à 16 juniorenwedstrijden. Dat betekent volle velden. Sommige wedstrijden beginnen pas om 16.30 uur, er moet dan met verlichting gespeeld worden. Mocht een bepaald speeltijdstip een keer erg ongelegen komen, dan kan de coach Cees altijd vragen of het anders kan ([email protected]).

-Veld 3: Ieder team speelt 1 à 2 keer per competitie op veld 3.

-Op de wedstrijdformulieren zijn alle koppen al ingevuld. Mochten er wijzigingen in de poule zijn, en dus in tegenstanders, dan krijgt de coach een seintje van Cees. Er worden reserveformulieren meegeleverd en er liggen altijd reserveformulieren achter de bar.

-Bij het te laat inleveren van een wedstrijdformulier krijgt de club een boete van de KNHB, die op het team verhaald wordt. Gooi het formulier daarom altijd op zaterdag in de bus bij het clubhuis!

 

BEHEERCOMMISSIE (Henk Hoppenbrouwers voert het woord)

-De beheercommissie beheert de terreinen en het gebouw.

-Als de weersomstandigheden zodanig zijn dat de velden wellicht afgekeurd moeten worden, dan staat dat op zaterdag voor 8.00 uur op de site, en op zondag voor 9.00 uur. Soms een dag eerder, als al duidelijk is dat er niet gespeeld kan worden, maar doorgaans wordt er zo lang mogelijk gewacht om af te keuren.

-Op alle velden liggen rode slangen die bij de trainingen over de middenstreep gelegd kunnen worden, zodat de ballen niet naar de andere kant van het veld rollen.Het zijn stevige slangen, maar zeker bij vorst ook kwetsbaar. Het verzoek is er met z'n allen op toe te zien dat er niet met sticks op die slangen geslagen wordt.

-Coaches en trainers wordt ook verzocht toe te zien op het juist parkeren van de fietsen.

-Op zaterdag wordt er in de kleedkamers nogal eens rotzooi achtergelaten, zeker in de euforie van overwinningen. Ook graag op toezien, want de senioren willen op zondag ook graag een opgeruimde kleedkamer.

-Het clubhuis is in het weekend open, op maandag- en vrijdagavond en vooralsnog ook op donderdagavond, op proef. Het zou fijn zijn als vergaderingen ook zoveel mogelijk op deze dagen worden gepland.

-We gaan binnenkort plastic apart inzamelen.

-Ieder weekend worden er veel kledingstukken, sticks, gebitsbeschermers etc. achergelaten op het terrein. Gebitsbeschermers worden weggegooid, de rest gaat in de bak in de hal van het clubhuis en blijft daar 2 à 3 maanden liggen.

-Omdat nogal eens werd vergeten de lichtmasten uit te doen, gaan ze nu automatisch, gefaseerd, uit om 23.00 uur. Het is natuurlijk nog steeds de bedoeling om ze zelf, eerder, uit te doen.

-Speciaal voor de trainers: als je per ongeluk de lampen uit doet, dan mogen ze pas weer na een kwartier aan, anders gaan ze kapot!

 

MATERIAALCOMMISSIE (Ed Lemmers namens Robbert Kennis en Ben Cattel)

-Robbert beheert alle keepersmaterialen en Ben alle andere materialen, zoals ballen en pilonnen. 

-Over uitloopmaskers staat een bericht op de site.

-Er zijn extra lockers aangeschaft om keepersmaterialen op te bergen. Voor vragen over beschikbaarheid went u zich tot Ben Cattel.

 

**nieuw** EVENEMENTENCOMMISSIE (Ruud Niessen voert het woord)

-De evenementencommissie organiseert de feesten die bij de jeugdcommissie genoemd staan. Verder zijn er plannen voor een familietoernooi zoals dat er was bij het lustrum. En op 14 oktober is er feest voor senioren, ouders en coaches.

-De evenementencommissie heeft de coaches en trainers nodig om de spelers enthousiast te maken voor de evenementen. Doe dat, want daar worden de feestjes veel leuker van!

 (Verslag door Maryvon Putman, secretaris bestuur, [email protected])