header-image-vb.jpg

Nieuws van de Technische Commissie (TC): ‰Û÷Leerdoelen‰Ûª‰Û_

23-2-2014  | 

Vorige week hebben we u het nieuwe Hockey Technisch Beleidsplan van de TC geïntroduceerd. In dat eerste deel werd de Missie (wat willen we bereiken) en tevens de Visie (hoe willen we onze doelen bereiken) gepresenteerd. Zoals reeds aangegeven is de Visie feitelijk een meerjaren plan bestaande uit meerdere deelgebieden. Binnen ieder van die deelgebieden dienen we de komende jaren verbeteringen en optimalisaties te realiseren waardoor onze leden in staat worden gesteld – ieder op zijn eigen niveau - verder te ontwikkelen en plezier te beleven aan de hockeysport.

 

Vandaag in deel 2 willen wij u meenemen naar het eerste deelgebied in de visie te weten de ‘Leerdoelen’.

Het is wellicht handig middels het beantwoorden van 3 vragen (waarom leerdoelen, wat zijn leerdoelen, hoe zijn de leerdoelen bepaalt) u de achtergrond te geven waarom de TC deze leerdoelen als integraal onderdeel en essentieel fundament van haar hockeytechnisch beleid ziet.

 

Waarom leerdoelen?

Het snelste antwoord is misschien wel; als je niet weet wat je wilt leren dan kun je ook geen gerichte training maken. Immers zodra we weten wat we spelers/speelster binnen een speellijn willen laten bereiken zijn we in staat hier effectieve trainingsoefeningen voor te maken/bedenken en van diverse oefeningen kunnen we dan een training maken. Meerdere trainingen geven dan een trainingsprogramma dat gericht is om die leerdoelen te realiseren. De TC wil dan ook met het definiëren van leerdoelen het volgende realiseren:

-          Duidelijk vastleggen wat MHCBE hockeytechnisch aan haar Mini- en Jeugdleden in iedere speellijn F t/m A wil aanbieden

-          Leerdoelen zijn het uitgangspunt en vormen de basis voor het te vormen trainingsprogramma per speellijn

-          De leerdoelen vormen tevens een uitgangspunt voor de nader op te stellen selectie criteria.

 

Wat zijn leerdoelen?

In de leerdoelen wordt vastgelegd welke technieken, tactiek(en) en fysieke capaciteiten spelers/speelsters van een speellijn wordt aangeboden. De leerdoelen geven aan welk niveau aan het einde van het betreffende seizoen bereikt kan worden. De leerdoelen geven aan wat er beheerst kan worden op technisch, tactisch en fysiek niveau. Zoals u kunt zien zijn de leerdoelen kwalitatief opgesteld en gelden daarmee voor alle spelers/speelsters ongeacht of ze in selectie-, opleidings- of breedteteams spelen. Er worden dus geen kwantitatieve leerdoelen gesteld (bijv. met welke snelheid een techniek moet worden uitgevoerd, of hoeveel verdedigers weerstand geven in een bepaalde spel situatie, of hoeveel ‘shuttles’ iemand moet kunnen rennen….).

 

Hoe zijn de leerdoelen bepaald?

De leerdoelen zijn opgesteld in samenwerking met de trainer/coaches van de Jeugd Selectie teams, hoofdtrainers Mini’s, trainingscoördinatoren Mini/Jeugd en de Technische Commissie. De leerdoelen zijn opgesteld per speellijn (F t/m A) en gelden voor zowel jongens/meisjes en voor alle teams (selectie, opleiding, breedte).

 

 

In onze visie heeft u reeds kunnen lezen dat de TC een transparante communicatie nastreeft. In dat kader vind u dan ook de leerdoelen zoals deze zijn vastgelegd voor alle speellijnen F t/m A terug in aangehechte (powerpoint) bijlage. Deze bijlage is, evenals de missie en visie bijlage, ook terug te vinden op de MHCBE website bij de TC onder kopje ‘artikelen’.

In de volgende TC update (na de carnaval) zullen wij u informeren over het volgende deelgebied in het nieuwe TC beleidsplan te weten deel 3 ‘Technisch Kader’.

 

Mocht u vragen en/of opmerkingen hebben over de missie of visie dan kunt u de TC benaderen via haar mailadres of u kunt natuurlijk ook altijd een van de TC-leden rechtstreeks benaderen.

 

Powerpoint: Technische Commissie - Leerdoelen